Messua vie suomalaisyritykset maailmalle ja auttaa kansainvälisiä yrityksiä onnistumaan Suomessa
Messua vie suomalaisyritykset maailmalle ja toivottaa kansainväliset yritykset tervetulleiksi Suomeen. Olipa messuprojekti sitten Hannoverissa, Pariisissa tai Helsingissä, Messua huolehtii, että kokonaisuus toimii saumattomasti – suunnittelusta toteutukseen ja viimeiseen yksityiskohtaan asti.
Kun suomalainen yritys haluaa mennä näytteilleasettajaksi kansainvälisille messuille tai kansainvälinen yritys valmistautuu osallistumaan Suomessa järjestettävään tapahtumaan, oikea toteuttajakumppani on ratkaiseva.
Messua Oy on suomalainen messurakentaja, joka auttaa yrityksiä onnistumaan kaikkialla maailmassa – suunnittelusta toteutukseen ja aina viimeiseen yksityiskohtaan saakka.
“Näen meidät sillanrakentajina. Autamme suomalaisia yrityksiä viemään osaamistaan maailmalle ja kansainvälisiä toimijoita onnistumaan Suomessa. Meille tärkeintä on, että jokainen projekti on sujuva, vastuullinen ja asiakkaan tavoitteiden mukainen – sijainnista riippumatta,” kertoo Eriikka Kalliokoski, Messua Oy:n toimitusjohtaja.


Osaamista, joka vie suomalaisyritykset maailmalle
Yhä useampi suomalainen vientiyritys luottaa Messuaan, kun suunta on kohti kansainvälisiä messuja. Näissä projekteissa Messuan vahvuus näkyy: yhdistämme suomalaisen luotettavuuden, käytännöllisen ja luovan suunnittelun sekä kansainvälisen näyttävyyden yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi.
Jartek Invest Oy uudisti brändi-ilmettään Saksassa Ligna-messuilla ja Suomessa Puumessuilla – tavoitteena yhtenäinen, vastuullinen ja moderni ilme kahdessa eri maassa.
Veisto Oy valitsi myös Messuan kumppanikseen Saksan Ligna-messuille, joissa Messua vastasi 140 neliömetrin osaston suunnittelusta, rakentamisesta ja projektinhallinnasta alusta loppuun. Veistolle toteutettiin lisäksi osasto myös Puumessuille, mikä vahvisti yrityksen näkyvyyttä sekä kotimaassa että kansainvälisesti.
Norrhydro Oy, energiatehokkaiden hydraulisylinterien edelläkävijä, valitsi Messuan kumppaniksi Saksan Bauma-messuille – arvostaen erityisesti Messuan tarkkaa projektinhallintaa ja saumatonta yhteistyötä.
“Kun suomalaisyritys lähtee maailmalle, projektinhallinta ja luotettavuus korostuvat entisestään. Me huolehdimme kokonaisuudesta, jotta asiakkaamme voivat keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja messuviestintäänsä,” Kalliokoski kertoo.
Yhteistä näille projekteille on se, että ne osoittavat suomalaisen osaamisen vahvuuden myös kansainvälisillä näyttämöillä. Jokaisessa projektissa Messua on ollut mukana suunnittelemassa kokonaisuutta, joka tekee suomalaisesta brändistä helposti lähestyttävän, kiinnostavan ja erottuvan – myös maailmalla.
Kotikenttäetu kansainvälisille yrityksille Suomessa
Suomi houkuttelee vuosittain lukuisia kansainvälisiä yrityksiä alan huipputapahtumiin. Teknologia-alan Slush on niistä tunnetuin – ja erinomainen esimerkki siitä, miten Messua toimii luotettavana messurakentajana kansainvälisille messuille myös kotimaassa.
Messuan vahvuus on yksityiskohtainen tuntemus suomalaisista tapahtumista ja niiden vaatimuksista. Kotikenttäetu tekee kansainvälisten asiakkaiden messuosallistumisesta Suomessa vaivatonta: yhdellä yhteydenotolla järjestyy koko kokonaisuus – suunnittelu, rakentaminen ja koordinointi.
”Autamme asiakkaitamme vuosittain parissa kymmenessä kansainvälisessä tapahtumassa eri puolilla maailmaa. Suomessa toteutamme lisäksi lähes kaksisataa osastoa vuodessa. Varmistamme, että näytteilleasettajan brändisanoma ja tavoitteet sekä pienimmätkin yksityiskohdat säilyvät johdonmukaisina myös suomalaisessa ympäristössä. Saamme paljon palautetta siitä, että kanssamme on helppoa ja sujuvaa toimia – ja ennen kaikkea siitä, että kaikki toimii juuri niin kuin pitää, paikasta riippumatta,” kertoo Maarit Liivamäki-Koivisto, Messuan myyntipäällikkö.

Slush 2024 – lunta ja takkatulta After Ski -hengessä
Slush on erityinen tapahtuma, johon kuuluu vahvasti elämyksellisyys. Brittiläinen tapahtumatoimisto Taylor Bennett on luottanut asiakkaansa Snowflaken osastototeutuksen Slushissa Messuan luotettaviin käsiin jo kaksi kertaa, ja parin viikon päästä jo kolmannen kerran. Vuoden 2024 osasto oli noin 50 neliötä ja se tarjosi tiedollisen annin lisäksi tunnelmaa. Esimerkiksi After work -tilaisuus toteutettiin After Ski -hengessä, jossa fiilistä nostattivat niin takkatuli kuin tekolumi.
”Tapahtumatoimistoilla on usein suunnitelmia ja erityistoiveita osastosta, jotka aina yhdessä katsomme läpi. Näin varmistamme, että kunkin tapahtumapaikan säännöt ja tekniset vaatimukset toteutuvat. Paikallisosaajana autamme muokkaamaan suunnitelmat toteutettaviksi juuri Suomessa. Esimerkiksi Slushissa on omat erityispiirteensä valaistuksen, rakenteiden ja visuaalisen ilmeen suhteen – eikä paikallisia käytäntöjä ja järjestäjän ohjeita voi ohittaa”, Liivamäki-Koivisto kertoo.



Kumppani, joka rakentaa elämyksiä – ei pelkkiä osastoja
Messuan palvelut ovat paljon enemmän kuin pelkkää rakentamista. Kyse on kokonaisvaltaisesta toteutuksen hallinnasta, jossa visuaalisuus, käytännöllisyys ja brändin tarina yhdistyvät yhdeksi vaikuttavaksi kokonaisuudeksi.
“Emme rakenna vain osastoja – vaan kokemuksia, jotka jäävät mieleen. Jokainen projekti on meille yhteinen matka asiakkaan tavoitteiden saavuttamiseksi, oli se sitten Orlandossa, Hannoverissa tai Helsingissä,” summaa Kalliokoski.
Snowflake-osastosuunnittelu: Taylor Bennett
Kuvat: Messua Oy
Suomalaisyritys suuntaamassa maailmalle?
Vie yrityksesi osaaminen maailmalle luotettavan kotimaisen kumppanin kanssa.
Messua on suomalainen messutoteuttaja kansainvälisille messuille – autamme yrityksiä onnistumaan suunnittelusta toteutukseen.