Kraftmek Oy:ssä messuosallistumisia toteutetaan suunnitellusti vuorovuosina. Näytteilleasettajana yritys on mukana joka toinen vuosi Alihankintamessuilla ja joka toinen vuosi FinnMETKO-tapahtumassa. Osaston ilmeeltä ja layoutilta vaaditaan paljon asiakkaan huomion tavoittamiseksi.
Kraftmek Oy on Suomen johtava hydrauliikan, voimansiirron ja laakeroinnin asiantuntija jo 50 vuoden kokemuksellaan. Sen asiakkaista suurin osa on suomalaisia laitevalmistajia ja koneenrakentajia. Muutamia isoja asiakkuuksia on myös Virossa. Addtech-konserniin kuuluva Kraftmek osallistuu messuille harkitusti ja tarkalla fokuksella. Vuosien saatossa tärkeimmiksi ovat nousseet Alihankinta sekä FinnMETKO. Myös Pohjoinen teollisuus ja Teknologia -tapahtumat ovat tulleet tutuiksi.
”Tänä vuonna messukalenterissamme oli toteutusvuorossa Alihankinta. Siellä keskiössä osastollamme on voimansiirto ja laakeroinnin tuotteet. Osallistumme sinne joka toinen vuosi, ja välivuosina osastopaikkaa hyödyntää konsernin toinen yritys. Synergiaetua tulee siitä, että pystymme tekemään messujen päätteeksi aina uuden paikkavarauksen seuraavalle vuodelle. Näin olemme mukana haluamallamme osastopaikalla, vaikka emme itse joka vuosi olekaan näytteilleasettajana. Tämä on osoittautunut toimivaksi konsernin sisäiseksi yhteistyöratkaisuksi, sillä Alihankintamessujen osastopaikat ovat hyvin kysyttyjä, kertoo Kraftmekin myyntikoordinaattori Miia Merimaa.
Osaston pitää toimia niin myyntiin kuin seurusteluun
Messuan kanssa Kraftmek on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2015.
”Yhteistyö on aina ollut sujuvaa, ja ammattilaisen osaamiseen voi luottaa. Olemme antaneet heille hyvin vapaat kädet suunnittelussa. Oma panokseni on oikeastaan kertoa, millaista tunnelmaa haluan tarjota asiakkaillemme ja mitä erityistarpeita tapahtumiin mahdollisesti on. He ottavat toiveistani koppia ja huomioivat pienetkin yksityiskohdat. Myös sellaiset, joita en itse olisi edes osannut ajatella.”
Kraftmek on johdonmukaisesti jatkanut samalla, tunnistettavalla yleisilmeellä useamman tapahtumavuoden peräkkäin. Joskus tulee kuitenkin aika uudistaa enemmän myös messuilmettä ja näin tehtiin juuri tämän vuoden Alihankintamessuille.
Ilmeen osalta Merimaa asetti kolme toivomusta: lämminhenkinen, kutsuva ja tilallinen toimivuus.
Osaston pinta-alasta haluttiin neliöitä niin tuote-esittelyille kuin neuvotteluun ja seurusteluun. Kumpaankin osioon piti saada myös tarpeeksi tilaa liikkumiselle – niin asiakkaille kuin henkilöstölle.
Miia Merimaa on tyytyväinen lopputulokseen: ”Miehityksemme oli eri messupäivänä 4-5 henkilöä ja vierailijat siihen päälle. Tila toimi erinomaisesti ja kalusteiden sijoittelu oli loistava. Lisäksi osasto oli tunnelmaltaan juuri sitä mitä tavoittelimme. Myös asiakkaamme huomasivat muutoksen ja antoivat kiitosta.”
Merimaan toiveena oli myös, että osastoa voidaan tarvittaessa muokata ja muuttaa pienellä vaivalla, mutta että isot pinnat kestävät useita käyttökertoja.
”Samoin tiettyjä visuaalisia elementtejä pitää pystyä käyttämään kustannustehokkaasti ja ekologisesti useamman kerran, ja jossain vaiheessa sitten pistää kierrätykseen. Messualta tämä onnistuu ja he varastoivat osastoomme käytettyjä tulosteita ja seinämiä vuoden 2025 Alihankintaa varten. Kaikilta tätä palvelua ei saa”, hän kiittelee.
Hyvä kumppani kommunikoi ja joustaa tarpeessa
Kraftmekilla arvostetaan messualaisten hyvää kommunikointia, jossa kaikki asiat käydään läpi huolella ja ennakoiden.
”Menemme itse messuosastolle viimeisillä hetkillä viemään tuotteet paikoilleen. Olemme aina voineet luottaa siihen, että asiat ovat valmiina suunnitelman mukaan. Messujen päätyttyä sama toistuu, mutta toki toisessa järjestyksessä. Otamme tuotteet ja poistumme, eikä meidän tarvitse huolehtia purkutöistä tai muusta. Messua huolehtii kaikesta. Heillä on asiakkaan näkökulmasta hyvin ulkoistettu palvelu ja prosessi”, Merimaa kiittelee.
Messuilla myös tunnetusti sattuu ja tapahtuu. Tässäkin yhteydessä Kraftmekilla messulankoja käsissä pitävä Miia Merimaa arvostaa kumppanuutta Messuan kanssa.
”Heillä löytyy ketteryyttä reagoida tilanteissa, jotka saattavat tulla yllättäen. Eräänä vuonna huomasimme hyvin myöhäisessä vaiheessa Alihankintamessuilla, että esille tulevat tuotteet olivat painavampia kuin olimme alun perin tienneet. Osaston tasoratkaisut eivät olisi kestäneet niiden painoa. Messua sai kuin saikin muutettua tasot kovempaa kuormaa kestämään. Eli joustavuutta on löytynyt myös viime tingan muutoksiin.”
Ulko-osastoissa pitää huomioida myös sää
Joka toinen vuosi Kraftmek osallistuu Jämsänkoskella FinnMETKO-tapahtumaan, jossa esillä on yrityksen hydrauliikkapuoli. Näyttelyalue on ulkotilaa, joten osastojen kanssa on huomioitava muun muassa vaihteleva sää.
”Viime kerralla eli 2022 tapahtumaan Messua ehdotti meille toteutukseen konttiratkaisua, jossa yksi pitkä seinä sekä kaksi lyhyttä seinää ovat lasia. Sisätilassa olikin mukava kestitä vieraita ja se on syksyisin tärkeää sään takia. Konttiin saadaan myös lämmitys, jotta henkilöstömme on mukava päästä välillä ulkoa tuotteiden viereltä sisälle lämpimään.”
Suunniteltu ulko-osasto on yleisilmeeltään erityyppinen kuin Kraftmekin sisätiloihin tehtävät osastot.
”Se on selvästi rouheampi. Kontin eteen on tehty eurolavoilla tasoja, joihin saamme tuotteet esille. Kontin toisella puolella eurolavoilla on toteutettu terassi, jonne on myös eurolavoista rakennettu sohvaryhmä. Kokonaisuus sopi ulkomessujen miljööseen loistavasti ja sen toiminnot palvelivat jälleen kerran mainiosti myös henkilöstöämme.”
Teksti: Tia Häkönen
Kuvat: Miia Merimaa/Kraftmek Oy ja Messua Oy