Skip to main content

Yhteisosasto tarjoaa tehokkuutta, näkyvyyttä ja kustannussäästöjä

Yhteisosasto on hyvä ratkaisu, kun yritys tavoittelee näkyvyyttä esimerkiksi kansainvälisillä messuilla, mutta omat resurssit eivät riitä. Yhteisosaston tilaajana on usein yhdistys, alan liitto tai yritysklusteri, joka näin varmistaa isomman ryhmän mahdollisuuden osallistua tärkeäksi katsomaansa tapahtumaan. Yhteisosastolla saa myös synergiaetuja.

Messua Oy:n projektipäällikkö Harriet Stormbom on toteuttanut asiakkaiden yhteisosastoprojekteja jo kymmenen vuotta. Stormbom on ylpeä siitä, miten Messuan palvelukonsepti tuo tilaavalle asiakkaalle sujuvuutta ja varmuutta, sekä osaston näytteilleasettajille pääsyn messutapahtumaan yleensä pienemmällä vaivalla ja ennen kaikkea kustannustehokkaasti.

”Me koordinoimme ja järjestämme kokonaisuuden, tarvittaessa hoidamme myös pinta-alavarauksen, mikä helpottaa asiakkaan työtä merkittävästi. Tilaava asiakkaamme arvostaa apuamme kokonaisuuden helpottumisena ja näytteilleasettajille voimme varmistaa tilaajan kanssa parhaan mahdollisen näkyvyyden”, Stormbom toteaa.

Miksi yhteisosasto?

Aina oman osastopaikan hankkiminen messuille ei ole mahdollista tai edes järkevää. Yhteisosaston yhtenä näytteilleasettajana mukaan pääsee pienemmälläkin panostuksella. Tämä on erityisen hyödyllistä, kun yritys haluaisi osallistua, mutta ei pysty varaamaan sopivaa tilaa yksin. Monille yrityksille riittää pienempikin osasto, joten monissa kansainvälisissä tapahtumissa vaadittu minimiosastoala voi olla liian suuri ja kallis.

Yhteisosaston tilaajana toimii usein yritysklusteri, toimialakohtainen liitto tai yhdistys, joka kartoittaa jäsentensä kiinnostusta ja varaa sopivan osastoalan kaikkien tarpeisiin.

”Yhteisosasto mahdollistaa pienempien yritysten osallistumisen matalammalla kynnyksellä. Kun yhdistys varaa tontin, voivat yritykset tulla mukaan pienemmillä neliömäärillä. Tämä on erityisen hyödyllistä, kun messujen järjestäjä ei salli pieniä yksittäisiä osastoja”, huomauttaa Stormbom.

Suomalainen osaaminen yhteisellä estradilla

Yhteisosaston suunnittelussa huomioidaan tilaajan antamien raamitusten mukaisesti eri näytteilleasettajien toiveet ja tarpeet.

”Meillä on kokemusta ja osaamista suunnitella ja toteuttaa yhteisosastoja niin, että kokonaisuus on edustava ja toimiva. Tavoitteena tilaajatahollakin on, että jokainen näytteilleasettaja saa konkreettisen hyödyn osallistumisestaan. Huomioimme suunnitelmissa ennakkoon yritysten tarpeet ja varmistamme, että kaikki saavat brändinsä näkyviin toivotulla tavalla,” Stormbom sanoo.

Näytteilleasettajien on kuitenkin hyvä huomioida muutamia seikkoja yhteisosastolla toimiessaan. Esimerkiksi osastokokonaisuuden layout on yleensä jo määritelty ja kokonaiskuva suunniteltu etukäteen tilaajan toimesta. Myös varastotiloja on vähemmän, koska näyttelytilat halutaan maksimaaliseen käyttöön.

Muun muassa Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry on onnistunut tuomaan suomalaisia alan yrityksiä parrasvaloihin yhteisosastoja hyödyntämällä. Yksi sellainen on 17.–21.6.2024 puolustus- ja turvallisuusalan Eurosatory-messuille Ranskaan Messuan toimesta toteutettu yli 270 neliön ja 16 näytteilleasettajan yhteisosasto.

Myös Helsinkiin rakennusalan FinnBuild-messuille 8.–10. lokakuuta 2024 nouseva Betonipuisto on hyvä esimerkki voimat yhdistävästä yhteisesiintymisestä. Betonipuisto toteutetaan FinnBuildiin jo kolmannen kerran ja tällä kertaa näytteilleasettajia on kaikkiaan 18.

Teksti: Tia Härkönen
Kuva: Messua Oy

Viimeisimmät artikkelit