Messua Header logo

PulPaper yhdistää metsäteollisuutta ja 14 Messuan asiakasta

Kuva: Messukeskus

Metsäteollisuuden kansainvälinen PulPaper 2022 -tapahtuma 7.-9.6.2022 Helsingissä on tärkeä kohtaamispaikka metsäteollisuuden toimijoille. Edellisen kerran tapahtuma järjestettiin keväällä 2018 ja Virtual pre-PulPaper 2021 verkkotapahtumana. Nyt neljän vuoden jälkeen päästään jälleen kohtaamaan kasvotusten Helsingin Messukeskuksessa ja odotukset ovat korkealla.

− Messualla on PulPaperissa yhteensä 14 asiakkaan näyttelytilat työn alla. Monet asiakkaistamme ovat kommentoineet, miten hienoa on päästä taas tapaamaan asiakkaita, ottaa vastaan vieraita, esitellä omaa tarjontaa sekä tutustua alan innovaatioihin, kertoo Messuan myyntipäällikkö Sanna Jokinen.

Monen asiakkaan osastosuunnittelu on aloitettu hyvissä ajoin vuoden 2021 puolella. Tämän kevään aikana mukaan tuli myös muutama uusi projekti, kun tapahtumajärjestäjä vahvisti messut toteutettavaksi.

− Messuosaston suunnittelussa ja toteutuksessa kulminoituvat näytteilleasettajan tavoitteet. Ne määrittelevät vahvasti sen, mikä on ständin varsinainen painopiste. Tuetaanko yrityskuvaa ja brändiä, tehdäänkö tuote-esittelyä vai ovatko henkilökohtaiset kohtaamiset avainasemassa? Toki osastolla tapahtuu kaikkea tätä, mutta jos painopiste pystytään tarkentamaan yhteenkin näistä vahvemmin kuin muut, saadaan osastolle todellinen selkäranka – ja sen huomaa myös messuvieras, Jokinen toteaa.

Moni voi ihmetellä, miten useamman näytteilleasettajan osastorakentamiset hoidetaan.

− Tiimillemme on itse asiassa helpompaa, kun on useampi asiakas samaan aikaan samassa paikassa. Rakennusvaiheessa erityisesti pystytään silloin hallitsemaan pakettia ketterämmin. Aikataulutus on toki tuolloin olennaista, mutta pitkä kokemus osastorakentamisesta antaa myös mukavasti varmuutta ja tuo rutiinia. Aikataulut kuuluvat hyvään projektinhallintaan, mikä on Messuan henkilöstölle kunnia-asia.

Mikä on nyt ”in”?

Messuan Sanna Jokinen on huomannut, että nyt erityisesti avoimet osastot kiinnostavat näytteilleasettajia.

− Koronalla voi tässäkin olla jälkivaikutuksensa, että halutaan väljempää tilaa. Toisaalta PulPaperin tyyppisessä suuressa tapahtumassa on myös miellyttävämpää, etteivät messuvieraat seiso kylki kyljessä. Meidän PulPaperiin rakentamat osastot ovat reilusta kahdestakymmenestä neliöstä yli kahdeksaankymmeneen.

− Isommissa osastoissa on myös halua hyödyntää näyttävämpiä ledscreenejä ja upotettuja näyttöjä. Ne tuovat liikettä ja elävyyttä, mutta vaativat osaltaan avoimempaa ympäristöä, jotta sisältö ei hyökkää päälle.

Jokinen on jutellut asiakkaiden kanssa siitä, miten messuja on kaivattu fyysisestikin tuotteiden ja laitteiden esittelyyn. Pandemiassa väliaikaratkaisuna toimineet virtuaalitilaisuudet eivät siksi ole olleet monellekaan yhtä hyvä ratkaisu. Parasta on, kun tuote, esittelijä ja käyttäjä kohtaavat.

− Palaute tämän kevään muista tapahtumista on ollut hyvin positiivista. Vaikka näyttelyvieraiden määrä ei ole vielä yltänyt pandemiaa edeltävälle tasolle, ovat vierailijat olleet oikeasti asialla ja näyttelyissä on ollut hyvä ja aktiivinen tunnelma. Odotamme innoissamme, millainen vire ja aktiivisuus PulPaperissa on, Jokinen sanoo.

Teksti: Tia Härkönen, Viestintäpalvelu Taika Oy

Kuva: Myyntipäällikkö Sanna Jokinen / Messua