Messua Header logo

Hyvin suunniteltu tila ohjaa käyttäjää ja kertoo tarinan

Tilasuunnittelu tähtää käytettävissä olevan tilan koko potentiaalin hyödyntämiseen parhaalla mahdollisella tavalla. Messuan Jukka Tiihoselle tilan toimivuus halutulla tavalla on ykkösasia, jota hän lähtee ratkomaan – oli kyse sitten showroomista, vierailukeskuksesta tai näyttelyosastosta messuilla.

Messualla suunnittelujohtajana työskentelevä Jukka Tiihonen on tilasuunnittelun konkari. Hänen näyttöruudulle hahmottamansa neliöt ja kuutiot rakentuvat asiakkaalle juuri oikeanlaisina tilaratkaisuina ja fyysisinä toteutuksina käyttäjiä palvelemaan.

”Tilasuunnittelussa lähtötilanne on aina pohja, johon tila rakentuu sekä miten ja mihin tuota tilaa halutaan käyttää. Ensimmäisenä mielessäni ei ole se, miltä kokonaisuuden pitäisi näyttää.”

Tiihonen on koulutukseltaan sisustusarkkitehti, ja hän muistuttaa, että tilasuunnitteluun sisältyy toki aina myös visuaalinen puoli. Se viimeistelee halutun toiminnan ja luo fiiliksen, jota tilankäytössä tavoitellaan.

Jukka Tiihonen

Viskitislaamolle showroom ja vierailukeskus

Kun puhutaan Messuasta ja tilasuunnittelusta, tulee monelle mieleen näyttelyosastojen suunnittelu. ”Messuosastojen toimintojen ja käyttötarpeiden suunnittelu on kaikin tavoin tilasuunnittelua, mutta toki se eroaa toteutuksista, joissa lattian ja seinärakenteiden lisäksi on myös katto”, Tiihonen virnistää.

Oiva esimerkki on vaikkapa Lahdessa Teerenpelin ravintolan alakertaan viskitislaamon yhteyteen toteutettu showroom muutamia vuosia sitten.

”Kyseessä oli Suomen ensimmäinen tuon tyyppinen viskitislaamo, joten showroom oli hieno lisä ravintolan Kellarikabinettiin. Se ei toki ollut alueeltaan iso, mutta sen sijoittelu ja toiminnot olemassa olevaan tilaan piti miettiä tarkoin. Visuaalisuus oli myös oleellinen elementti, jotta tunnelma toimi Kellarikabinetin kanssa.”

Tiihosen kädenjälki näkyy myös Teerenpeli Panimo & Tislaamon uudessa vierailukeskuksessa, joka avautui elokuussa 2021 tuotantotilojen yhteyteen Lahden Lotilaan. Vierailukeskus myymälöineen tehtiin teollisuushalliin, joka oli ennen toiminut varastona. Sen toteutuksessa mukana oli myös arkkitehti- ja lvi-suunnittelukumppanit, sillä kyse oli kokonaisuudessaan mittavasta kiinteistön käyttömuutoksesta.

Teerenpeli Panimo & Tislaamo Vierailukeskus

”Mielestäni onnistuimme tilasuunnittelussa upeasti tuomaan metallihalliin rouheaa ja täyteläistä fiilistä viskinteosta tynnyreineen ja kellaritunnelmineen. Tilat ja kulissit kaikkine rekvisiittoineen ovat muuten kenen tahansa nähtävissä”, suunnittelija vinkkaa.

Tampereen kansiareenan vierailukeskus lobbasi Nokia Areenan rakentumista

Tiihonen mainitsee esimerkkinä toisenkin vierailukeskuksen. Se on Tampereelle junaraiteiden ylle rakennetun silloisen kansiareenan vierailukeskuksen tilasuunnittelu vuonna 2018. Vierailukeskuksen ydintarkoitus oli toimia esittely- ja lobbaustilana merkittävälle areenaprojektille.

Visit Centerin tilana toimineen ratapihan vanhat veturihallit kattoivat pinta-alana lähemmäs 200 neliötä. Vierailukeskusta varten tehtiin merkittäviä pohjatöitä, jotta raskaan teollisuuden käytössä ollut viuhkamainen tila neljällä eri lohkolla saatiin toimimaan vierailijoille ja museoviraston vaatimalla tavalla vanhaa säilyttäen.

”Sieltä piti löytyä auditoriotyyppinen tila, projektin toteuttaneen rakennusyhtiön myynti- ja esittelytilat sekä tiloja eri sponsoreiden ja sidosryhmien tarpeisiin. Punainen lanka toteutukseemme oli tuleva jäähalli radan yläpuolelle. Yhdistäväksi elementiksi tuli jääkäytävä ja heti sisään tulleessaan kävijä astui lätkän keskiympyrään ja siitä jääkäytävää pitkin pääsi eri tiloihin. Kattoon oli toteutettu ”ratakiskot”. Kuvakulma oli ikään kuin tulevan todellisuuden peilikuva. Se antoi koko vieraskeskuksen olemassaololle vahvan tarinan ja heti sisään tullessaan kävijä tiesi mitä tähän on tulossa”, Tiihonen summaa.

Tampereen Kansi Visit Center
Tampereen Kansi Visit Center

Tilasuunnittelu onnistuu, kun tietää, mitä tilalta halutaan

Messua on suunnittelut vuosien varrella asiakkailleen monia erilaisia toimisto- kuin näyttelytilojakin. Esimerkkeinä Tiihonen mainitsee sisääntuloaulan näyttelytilan teräsrunkorakenteistaan tunnetulle Peikko Oy:lle sekä showroomit leikkaussalitoimintojen ratkaisuja tarjoavalle Merivaaralle ja hitsausratkaisuja tekevälle Kempille.

”Kempin showroomiin tuli uskomaton määrä hyvinkin erikokoisia tuotteita, joiden esillepano oli ydinkysymys. Tila ryhmiteltiin museo-osuuteen ja siitä edettiin kohti nykyajan modernimpia laitteita. Matkan varrella avautui niin yrityksen kuin tuotteiden historia ja päätepisteenä oli modernien hightech-ratkaisujen esittely. Itselleni suunnittelutyö oli kuin ”Mahduttamisen MM-kisa”. Olen vieläkin ylpeä, miten saimme kaiken loogisesti esille ja että vierailijat voivat liikkua tilassa sujuvasti halutun mukaisesti. Layoutin piti näyttää selkeältä ja mielenkiintoiselta, ei tuntua varastolta”, Tiihonen huomauttaa.

Kemppi Showroom

Itse tilaa ei remontoitu, vaan valoilla, irtokalusteilla ja esillepanoon tarkoitetuilla rakenteilla sekä ympäröiville seinille toteutetuilla kuvapinnoilla koko showroom toteutettiin Kempin brändiä kunnioittaen yhtenäiseen avoimeen tilaan.

WSOY:n kirjamessutoteutuksen tilasuunnittelussa näkyvät kaikki kustantamot

Jokavuotiset kirjamessut järjestetään aina syksyisin Turussa ja Helsingissä. WSOY on kirjamessujen merkittävä näytteilleasettaja, jonka tämän vuoden noin 830 neliön näyttelyalueen suunnittelu on vaatinut Tiihoselta avarakatseisuutta.

”Tilasuunnittelussa tärkein ohjenuorani oli, että kaikki kustantamot saadaan näkyville selkeästi ja tasapuolisesti. WSOY on sateenvarjo, joka yhdistää heidät kaikki. Suunnittelijan näkökulmasta haasteena on ollut luoda ratkaisu, jossa saada näin isossa tilassa kauimmaisessa kulmauksessakin oleva vierailija ymmärtämään, että WSOY:n osastollahan tässä ollaan”, Jukka Tiihonen sanoo.

 Hän kertoo suunnitelman olevan valmiina ja huomauttaa, että pian toteutusta voi käydä katsomassa paikan päällä itse kukin 30.9.–2.10.2022 Turun tai 27.–30.10.2022 Helsingin Messukeskuksessa.

Suunnittelijana Tiihonen antaa vielä vinkkinsä tilasuunnittelun tilaajalle:

  • Mieti, mitä kaikkea tilaan on tarkoitus saada mukaan.
  • Mikä on se pääviesti, jota tilan toimivuuden ja visuaalisuuden tulee tukea ja jotta vierailija ymmärtää, mistä kaikessa on kyse.
  • Mikä on se iso kuva, jota kokonaisuudella halutaan tuoda esiin: tämä erityisesti, jos tilaan on tulossa useita erilaisia asioita tai osioita.
  • Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä: ”Projekti kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, niin suunnittelijakin ennättää hoitaa osuutensa kunnolla.” 😉

Teksti: Tia Härkönen
Kuvat: Messua Oy