Skip to main content

Euroshop 2023 tarjosi visuaalisuutta ja vastuullisuutta

Euroshop tuo yhteen vähittäiskaupan maailman kolmen vuoden välein. Esillä on kaikkea mahdollista niin valaistuksesta kalusteisiin ja teknologiaratkaisuista tuotteisiin. Messuan tiimi varmisti tapahtumassa niin asiakkaansa näyttelyratkaisujen onnistumista, mutta samalla tarttui mukaan myös uusia ideoita ja trendinäkymiä. Euroshop on Messuan näkökulmasta oikeastaan ainoa tapahtuma, jossa on laajasti esillä tapahtuma- ja messutekniikan uusimmat ratkaisut.

Joka kolmas vuosi Saksassa järjestettävä EuroShop on maailman suurin vähittäiskaupan tapahtuma. Sen koosta kertoo sekin, että paikan päällä oli yli 1 850 näytteilleasettajaa 55 maasta. Vierailijoita tapahtumassa kävi 26.2.-2.3.2023 yli 81 000.

Valtteri Simola

”Edellisen kerran vuonna 2020 tapahtumajärjestelyt perui korona, joten vuoden 2023 tapahtumaan oli latautunut paljon odotuksia. Se näkyi jo messujen rakennusvaiheessa ja ovien avautuessa sunnuntaina 26. helmikuuta innostus ja energinen fiilis täyttivät kaikki 16 näyttelyhallia”, kertoo Düsseldorfissa Euroshopin antiin tutustunut Messua Oy:n hallituksen puheenjohtajana jo 12 vuotta vaikuttanut Valtteri Simola.

Hän seuraa alaa niin hallitusammattilaisena kuin myös Messuan näkökulmasta.

”Euroshop on tapahtumana vertaansa vailla vähittäiskaupan edustajille, ja sillä on paljon annettavaa muillekin liiketoiminta-aloille kuten näyttely-, tapahtuma- ja tilaratkaisujen tarjoajille. Koronan sekä Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksesta energiankäyttöön on monella toimialalla jouduttu ottamaan käyttöön täysin uusia keinoja ja ratkaisuja. EuroShop tarjosi siltä osin parastaan myös tulevaisuuden tarpeita huomioiden”, Simola toteaa.

Korona vaati uusi keinoja huomioida asiakas

Koronapandemia vaati vähittäiskauppaa löytämään uudenlaisia ratkaisuja palvelumalleihin ja reagoimaan ostajien muuttuviin tottumuksiin ja tarpeisiin globaalisti. Tämä nopeuttaa myös vähittäiskaupan digitalisoitumista, kestävän kehityksen vahvempaa huomioimista sekä ratkaisemaan energiansäästötarpeita. Lisäksi itsepalvelun rooli korostuu, mutta samalla myös informatiivinen ja elämyksellinen ostokokemus.

”Moni yritys on joutunut miettimään palvelujaan uudesta näkökulmasta. Miten tehdä asioimisesta mahdollisimman mukavaa eri kohderyhmille ja asiakaskuntaan eri segmenteissä, ja kuinka lujittaa asiakasuskollisuutta tai tuoda uusia elämyksiä sekä konsepteja tarjolle. Tämä kaikki koskettaa myös Messuaa sekä yhtä lailla myös asiakkaitamme”, Simola huomauttaa.

Kumppaniverkosto on ollut strateginen linjaus myös kohti vastuullisuutta

Yritysten vastuullisuustoimista ja -teoista kiinnostunut Valtteri Simola kertoo teeman nousseen vahvana esiin Euroshopissa, sillä kysymys on kaupan alalla tärkeä niin tuotteiden ja palveluiden alkuperän ja tuotannon osalta kuin ympäristötoimien sekä sosiaalisen vastuun näkökulmasta.

”Aihe herätti myös miettimään Messuan tapaa toimia. Olemme valinneet strategisena toimintamallina yhteistyö- ja kumppaniverkostot, joiden kanssa toimimme muun muassa messuosastojen rakentamisessa. Tällöin kansainvälisillä messuilla ympäri maailmaa meillä on paikallisia kumppaneita, emmekä pääsääntöisesti kuljeta materiaaleja Suomesta. Linjaus on ollut meille luonteva, ja se tuo läpinäkyvyyttä. Lisäksi se on konkreettinen keino pienentää hiilijalanjälkeä ja kommunikoida siitä asiakkaillemme.”

Väriä, valoja, kuvia ja liikettä isoilla näytöillä

Euroshopissa Simolan huomio kiinnittyi myös tekniikkaan sekä somistamisen ratkaisuihin.

”Visuaalisuutta ei voi nyt korostaa liikaa ja se on vahvasti esillä. Osastoratkaisuissa oli vielä entistä enemmän hyödynnetty isoja näyttöjä suurina screeneinä kokonaisiksi seinämiksi. Seinärakenteisiin oli yhdistetty väriä vaihtavia taustavaloja ja screeneillä ohikulkijan huomion kiinnitti liikkuvan kuvan ja tekstien kombo.”

Simolan mukaan se, mitä aiemmasta uupui, oli 3D.

”Vielä viisi vuotta sitten oli vahvasti merkkejä, että 3D tulee olemaan iso houkutin ständeillä. Niitä näkyi kuitenkin yllättävän vähän. AI-sovelluksia myymäläpuolella oli myös vähemmän kuin ehkä odotin. Robotiikkaa näkyi jokin verran, ja robottisoluja oli integroidu näyttöihin ja osaksi näyttöteknologiaa tyylikkäästi. Nykyaikaiset valokaapit ovat myös vahvasti tulossa ja niillä saadaankin luotua todella näyttäviä ratkaisuja identifioimaan yrityksen brändiä ja -värimaailmaa. ”

Teksti: Tia Härkönen
Kuvat: Messua

Messuan monivuotinen asiakas LIVAL edusti Euroshopissa brändi-ilmeensä mukaisesti tyylikkään puhdaslinjaisesti.
Euroshopissa valokaapit herättivät huomiota. Kuva ennen messujen avautumista.
Näyttelyosastojen seinäratkaisuissa löytyi variaatioita.
Viherkasvien määrä messuilla on lisääntynyt ja monipuolistunut vuosi vuodelta.

Viimeisimmät artikkelit