Skip to main content

Urheiluteemasta messuosaston sydän

Peikko Finland Oy:n tavoitteena oli tuoda Finnbuild 2024 -messujen Betonipuistoon omalla osastollaan jotain sellaista, joka herättäisi huomiota, erottautuisi kilpailijoista ja tukisi Peikon ”Päätyyn asti” -markkinointikonseptia. Lopputuloksena syntyi näyttävä ja urheiluhenkinen messuosasto, joka ei jättänyt ketään kylmäksi.
Merja Piirainen, Peikko Finlandin markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Joka toinen vuosi syksyllä järjestettävä FinnBuild on rakennusalan suurin tapahtuma Suomessa niin osallistuvien yritysten, kävijöiden lukumäärällä kuin näyttelypinta-alalla mitattuna. Peikko Finlandille se on aina toteutusvuoden tärkein tapahtuma kohdata erilaisia sidosryhmiä.

–  Kyseessä on meille merkittävin messutapahtuma Suomessa. Panostamme osastollamme paljon siihen, miten heijastamme parhaiten rooliamme alan johtavana toimijana, kertoo Peikko Finlandin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Merja Piirainen.

Usein yritykset tuovat messuilla esiin uusia tuotteita. Myös Peikolla oli tuoda vuoden 2024 tapahtumaan kaksi täysi uutta tuotetta, mutta ne edellä ei tällä kertaa haluttu mennä. 

Yrityksen reilu vuosi takaperin käyttöön ottama ”Päätyyn asti” -markkinointikonsepti kiteyttää Peikon tarjoaman kokonaisvaltaisen palvelun yhden luukun taktiikalla: asiakas saa kaiken tarvitsemansa rungosta pienimpiin kiinnityskomponentteihin. Konseptin mukaisesti Peikon asiantuntijatiimistä löytyvät pelaajat, jotka auttavat viemään asiakkaan hankkeen loppuun asti. Tämä lähestymistapa päätettiin nostaa esiin messuosastolla jääkiekkoilmettä hyödyntäen.

– Rakennusala on perinteinen ja konservatiivinen, mutta jääkiekkoaihe antoi meille mahdollisuuden erottua hauskalla ja rennolla tavalla, Piirainen taustoittaa.

Sujuvaa yhteistyötä ideasta toteutukseen

Peikon osaston suunnittelu Messuan toteuttamaan yhteensä 18 eri näytteilleasettajan Betonipuistoon aloitettiin maaliskuussa 2024. Merja Piiraisen ja myyntijohtaja Heikki Jäämaan johdolla peikkolaisilla oli selkeä visio, jonka pohjalta Messua rakensi konkreettisen messuosastokokonaisuuden.

– Messua sai nopeasti kiinni siitä, mikä oli meille tärkeää. He tekivät konseptin pohjalta ratkaisuja, jotka täydensivät hienosti ajatuksiamme, Piirainen kertoo.

– Henkilökunnan päällä olleissa pelipaidoissa oli tuotenimiämme mainoksina, mikä toi luontevasti esiin Peikon monipuolista valikoimaa. Taustaseinälle suunniteltiin ”Peikon ketjut”, jotka esittelivät Peikon tuoteryhmät jääkiekkokentällisinä. Lisäksi osastolle rakennettiin aitio, jossa asiakkaat ja Peikon asiantuntijat saattoivat keskustella rauhassa. Osastolle tuotiin myös pöytälätkäpöytä, joka täydensi teemaa ja tarjosi osaston teemaa tukevaa toimintaa messuvieraille. Piirainen myhäilee, että pelipaitoja yritettiin jopa ostaa messujen aikana. Lisäksi moni messuvieras jäi seuraamaan tv-ruudulla pyörineitä pelaajahaastatteluita, joissa Peikon henkilöstö kertoi urheilulähetyksistä tuttuun tyyliin tunnelmiaan Peikon tuotteista ja palveluista sekä tiimistä.

Osaston huomioarvo erinomainen

FinnBuildin aikana Peikon osasto sai runsaasti kiitosta sekä messuvierailta että Peikon omalta henkilöstöltä. Osastolla oli helppo liikkua, ja aitio toimi hyvin keskusteluissa asiakkaiden kanssa.

– Vaikka messujen suoranaista liiketoiminnallista tuottoa on aina vaikea mitata, huomioarvomme oli erinomainen. Saimme paljon positiivista palautetta ja näkyvyyttä, mikä vahvistaa Peikon brändiä, Piirainen toteaa tyytyväisenä. Peikko Finland on ollut mukana yhteisosastona toteutettavan Betonipuiston näytteilleasettajissa sen ensimmäisestä kerrasta asti eli vuodesta 2018. Messuan asiakas yritys on ollut jo sitä ennen. Merja Piirainen on itse ollut Peikolla viisi vuotta ja kertoo Messuan olleen hänelle tuttu jo edellisestä työpaikasta Stalalla.

Piirainen huomioi, että FinnBuild 2024 ja Betonipuisto olivat jälleen osoitus siitä, miten hyvä yhteistyö tuottaa erinomaisia tuloksia. Kolmas kerta vahvisti kokemusta entisestään.

– Luottamukseen perustuva yhteistyö on parhaimmillaan tehokasta ja mutkatonta, ja sitä se oli myös tällä kertaa Messuan kanssa, hän summaa.


Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyritys. Yritys valmistaa monentyyppisiä betoniliitoksia ja liittopalkkeja elementti- ja paikallavalurakentamiseen. Peikon innovatiiviset ratkaisut tekevät rakentamisesta turvallisempaa, tehokkaampaa ja vastuullisempaa. Tutustu yritykseen tarkemmin https://www.peikko.fi/.

Teksti: Tia Härkönen
Kuvat: Messua Oy, Peikko Finland Oy

Viimeisimmät artikkelit