Messuan projektipäällikkö ja graafinen suunnittelija Jonna Simola kävi helmikuussa työnsä lomassa tutustumassa Euroshop-messujen antiin. Euroshop on maailman suurin vähittäiskaupan tapahtuma ja oikeastaan ainoa tapahtuma, jossa on laajasti esillä myös tapahtuma- ja messutoimialan uusimmat trendit ja ratkaisut.
Omassa työssään projektipäällikkönä Jonna vastaa asiakkaiden osastojen käytännön järjestelyistä; aikatauluista, tekniikan tilauksista, tulosteaineistoista ja esivalmistelun ja rakennustyön valvomisesta. Tulosteiden suunnittelu taas vaatii luovuutta ja visuaalista silmää. Tältä pohjalta Jonna katsasti Euroshopin trendit. Tässä jutussa kuvat kertovat enemmän kuin sata sanaa.
Väriä
Pääväri tuntuu vieläkin olevan valkoinen, jota on höystetty vaalealla puulla. Rohkeampi värien käyttö yleistyy kuitenkin pikkuhiljaa. Punaista ja etenkin vihreää löytyi jo kohtuullisen monilta osastoilta.
Struktuuria
Erilaiset materiaalit, kuten työstetty puu, metalli, betoni, pahvi ja pinnoitettu lasi olivat hienoa katsottavaa. Metallissa oli käytetty sekä kuluneita tai ruosteisia metallipintoja kuin erilaisia metalliverkkoja. Betonipinnoissa oli vahvoja struktuureja ja kolmiulotteisia pintoja. Puuta ja pahvia oli työstetty eri muotoihin. Puusäleikköjä on edelleenkin tilanjakajina tai kattorakenteina, mutta myös monina erilaisina kuvioina.
Viherkasveja
Viherkasvien käyttö ei näytä vähentyneen, ehkä päinvastoin.
Muotoja
Suorakaide ja suorat pinnat ovat messuosastoissa suosittuja. Sisustuksessa jo trendinä näkyvät kaarevat muodot eivät ihan vielä näy messuosastoissa, mutta yksittäisiä kokeiluja jo löytyi.
Mitä Euroshopista jäi mieleen?
Messuosastoihin vaikuttavat niin sisustuksen kuin muodinkin trendit, mutta hitaasti. Kun vallalle tulee esim. uusi puukuosi, kuten tällä hetkellä tammi ja vaalea puu yleensä, käytetään sitä usein melko pitkään ennen kuin uusi materiaali tulee tilalle. Koska messubisnes on kierrätystä, on trendeihin reagointi ratkaistu modulaarisuudella, jolloin värien ja pintamateriaalien vaihto voi onnistua kohtuullisin kustannuksin.
Päällimmäisenä jäi mieleen, että trendit tulevat ja menevät. Yritykset tukeutuvat osastoillaan vahvasti brändiin ja yritysväreihin. Väriä, uusia materiaaleja ja struktuureja kaivataan ja meidän tuleekin kannustaa asiakkaitamme olemaan rohkeita. Euroshopista sitä yleensä löytääkin sopivassa määrin.
Kerrottavaa olisi myös valoista, av-laitteista ja tulosteista, mutta jääköön ne seuraavaan kertaan.
Teksti: Eriikka Kalliokoski & Jonna Simola
Kuvat: Messua