Skip to main content

Messut maailmalla?
Messua on luottokumppani kansainvälisille messuille

Case: Veisto Oy

|

Kun yritys suuntaa näytteilleasettajaksi kansainvälisille messuille, vaativat valmistautuminen ja järjestelyt asteen verran enemmän kuin kotimaan messutapahtumassa.

Messualla on jo vuosikymmenten kokemus messuosastojen suunnittelusta ja toteutuksesta myös messutapahtumiin ulkomailla. 

”Alkuvuodesta kesäkuun loppuun mennessä meillä on ollut toistakymmentä kansainvälistä messutapahtumaa, joissa olemme saaneet olla mukana messukumppanin roolissa”, kertoo Messuan myyntipäällikkö Sanna Jokinen.

Yksi isoista kansainvälisistä messuista oli toukokuussa Saksan Hannoverissa puunjalostuksen ja puunkäsittelyn Ligna, jossa Messualla oli kaikkiaan seitsemän asiakkaansa osastototeutukset. Yksi heistä oli Veisto Oy, jolle yhteistyö Messuan kanssa oli ensimmäinen kerta.

Sanna Jokinen muistuttaa, että kansainvälisillä messuilla korostuvat entistä enemmän suunnittelun, aikataulutuksen ja logistiikan sujuvuus. ”Projektinhallinta on keskeisessä roolissa palvelussamme. Kun me huolehdimme kokonaisuudesta, asiakkaalle jää enemmän aikaa omaan työhönsä ja messuihin valmistautumiseen”, hän toteaa.

Yksi kontakti, monta huolta vähemmän

Kun asiakas valitsee Messuan, saa hän rinnalleen kokeneen projektitiimin, joka vastaa tarvittaessa aivan kaikesta. Yrityksen ei tarvitse miettiä aikavyöhykkeitä, kielimuureja tai teknisiä yksityiskohtia. 

Veisto Oy:lle joka toinen vuosi järjestettävä Ligna on kansainvälisistä messuista tärkein. Vuoden 2025 tapahtumaan osaston suunnittelun ja toteutuksen yritys kilpailutti hyvissä ajoin. Messuan tarjouksessa hinta ja laatu kohtasivat tilaajan tarpeet.

”Messua hoiti reilun 140 neliön osastomme toteutuksen projektipalveluna. Olimme itse varanneet osastopaikan jo aikaisemmin, mutta Messua hoiti puolestamme kaikki muut käytännön tilaukset ja kilpailutukset niin ripustuksista, sähköliitännöistä ja kaikesta, mitä osastollemme vain tarvitsimme. Se vähensi meiltä työtaakkaa merkittävästi”, kertoo markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Lotta Jeskanen.

Jeskanen on tyytyväinen Messuan osaamiseen sekä yhteistyöhön ja palvelun laatuun kokonaisuutena.

”Meillä oli pitkä lista speksejä, mitä osastollemme haluamme ja tarvitsemme. Messua otti tästä koppia ja toteutti meille juuri sen, mitä toivoimme. Vuorovaikutus oli ajantasaista ja tiesimme koko ajan missä mennään. Palveluasenne oli kaikin tavoin kohdillaan. Meitä todella kuunneltiin ja tarvittaessa vielä viilattiin asioita. Osasto oli linjassa brändiimme ja toimi meille juuri niin kuin piti. Saimme siitä hyvää palautetta”.

Meillä oli pitkä lista speksejä, mitä osastollemme haluamme ja tarvitsemme. Messua otti tästä koppia ja toteutti meille juuri sen, mitä toivoimme.”

Lotta Jeskanen,
markkinointi- ja viestintäkoordinaattori, Veisto Oy

Synergiaetua kaikille

Messuan tiimi Lignassa oli kokonaan suomalainen, kuten myös paikan päällä osastojen rakentamisesta huolehtinut ammattilaisten porukka. He hoitivat kaikkien Messuan seitsemän asiakkaan osastot. Se toi synergiaetua kaikille.

Jeskanen tuo esiin, että tiimin kotimaisuuden aste oli heille tärkeä: ”On toki mukavaa ja helpompi kommunikoida suomeksi, mutta erityisesti tämä oli meille huomionarvoinen yksityiskohta osaston rakentamisessa paikan päällä. Yrityksellemme on tärkeää työllistää suomalaisia osaajia, joten tämäkin osa-alue toteutui Messua-yhteistyössä.”

”Messut ovat asiakkaillemme tärkeä investointi, ja haluamme varmistaa, että panostus maksaa itsensä takaisin. Kuuntelemme asiakasta herkällä korvalla varmistaaksemme, että asiakas saa meiltä juuri heidän tavoitteitaan tukevan, visuaalisesti erottuvan ja messuilla tarkoitukseen toimivan osastokokonaisuuden”, summaa Jokinen, joka itsekin oli Hannoverissa paikan päällä varmistamassa, että kaikki hoitui asiakkaalle heidän ykköstapahtumassaan kuten piti.

Messut ovat asiakkaillemme tärkeä investointi, ja haluamme varmistaa, että panostus maksaa itsensä takaisin.”

Sanna Jokinen,
myyntipäällikkö, Messua Oy

Lisätietoja

Perheyhtiö Veisto Oy suunnittelee ja valmistaa HewSaw-merkkisiä sahatavaran tuotantolinjoja Mäntyharjulla, Järvi-Suomen sydämessä. Veiston maine maailman parhaiden sahakoneiden valmistajana on kiirinyt kauas yrityksen syntysijoilta ja noin 80 % tuotannosta viedään ulkomaille. Suomen lisäksi tärkeimpiä vientialueita ovat Ruotsi, Baltia, Pohjois-Amerikka, Keski-Eurooppa ja eteläisen pallonpuoliskon istutusmetsävyöhykkeet. https://hewsaw.com/fi/yritys

Teksti: Tia Härkönen
Kuvat: Messua Oy

Suunnitteletko kansainvälistä messuosallistumista?

Messua on mukana alusta loppuun – ota yhteyttä ja tehdään yhdessä onnistunut messukokonaisuus myös maailmalla.

Viimeisimmät artikkelit