Yhteisosaston tilaajana on usein yhdistys, alan liitto tai yritysklusteri, joka haluaa varmistaa isomman ryhmän mukanaolon toimialansa tärkeään tapahtumaan. Messuan kanssa yhteisosastoja jo useampaan otteeseen toteuttaneet Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry maapaviljonkeineen sekä Betoniteollisuus ry:n Betonipuisto ovat hyviä esimerkkejä yhteisosaston hyödyntämisestä.
Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry on Suomessa toimivan puolustus-, ilmailu-, avaruus- ja turvallisuusteollisuuden etujärjestö. Yhdistys on useaan otteeseen osoittanut yhteisosaston toimivuuden kansainvälisissä alan tapahtumissa. Yhteisosasto tarjoaa suomalaisille alan yrityksille lisänäkyvyyttä ja tasoittaa yritysten välisiä kokoeroja. Pienikin yritys saa näyttävyyttä suuremmassa mittakaavassa, mikä on erityisen tärkeää puolustus- ja turvallisuusbisneksessä, jossa toiminta on valtioiden välistä.
”PIA:n ja Messuan pitkäaikainen yhteistyö on tuottanut toimivia ja näyttäviä yhteisosastoja, jotka maapaviljonkeina palvelevat hyvin kaikkia mukana olevia yrityksiä sekä Suomea”, huomauttaa PIA:n pääsihteeri Tuija Karanko.
PIA:n ja Messuan yli kymmenen vuoden yhteistyö on ollut hedelmällistä ja kustannustehokasta.
”Messua on valittu kumppaniksi kilpailutuksen kautta, ja aika ajoin kilpailutus tehdään uudelleen kustannustehokkuuden varmistamiseksi. Yhteistyö on sujunut hyvin, ja he ovat oppineet tunnistamaan tarpeitamme yhä tarkemmin ja suunnittelevat kokonaisuuden ammattitaidolla. He myös toteuttavat kaiken teknisen yhteydenpidon ja rakentamisen, joten yhdistyksemme rajallisia resursseja säästyy merkittävästi.”
Kesäkuun 2024 Eurosatory-messuille Ranskaan yhteisosaston suunnittelu aloitettiin yli vuosi ennen tapahtumaa. Osastopaikan varauksen PIA oli tehnyt jo heti edellisten messujen jälkeen 2022, sillä messut ovat suositut. Kaikkiaan osallistuminen Eurosatoryyn oli kolmas kerta yhteistyössä Messuan kanssa.
”Noin 300 neliön maapaviljonki toi esille 16 suomalaista yritystä. Paviljongin ilme korosti Suomea ja hyödynsimme vahvasti myös PIA:n viestintästrategian sloganeita, kuten No-nonsense yhdistettynä sanaan Finland.
Paviljongin keskellä oli yhteinen lounge-alue, jossa oli tarjoilut ja oleskelutila vieraille. Lisäksi osastolla oli infotiski, jossa oma henkilökuntamme päivysti. Yritykset olivat voineet varata itselleen minimissään kuuden neliön tilan, ja suurin tila oli noin parikymmentä neliömetriä. Olihan siinä Messualla mahduttamista, mutta lopputulos oli erittäin toimiva”, Karanko kertoo. Paviljongin yksi tärkeä elementti oli iso neuvotteluhuone. Se osoittautui erittäin suosituksi.
”Yksi näytteilleasettajista totesi, ettei ole koskaan nähnyt vastaavaa neuvotteluhuonetta messuilla. Neuvotteluhuone oli edustava, tilava ja siinä oli hauska saunateema, mikä lisäsi sen vetovoimaa. Lisäksi kahdella yrityksellä oli omat pienet neuvotteluhuoneet, mutta heiltäkin suuret delegaatiot käyttivät myös yhteistä neuvotteluhuonetta.”
Betonipuisto betonitoimialan yhteisenä edistäjänä
Betonipuisto on betoni- ja rakennustoimialalla vaikuttavien 18 yrityksen yhteisosasto FinnBuild-messuilla 8.-10.10.2024.
Betonin tuotekehitys ja laadunvarmistus ovat yhteispeliä, jota alan eri yritykset vievät yhdessä eteenpäin. Betonipuisto edustaa alan toimijoiden yhteistyötä parhaimmillaan. Se tarjoaa messuvieraille uusia ideoita, näkökulmia sekä fiilistä & faktaa betonista ja Betonipuisto-yhteisön yrityksistä. Ensimmäinen Betonipuisto kohosi Finnbuildiin vuonna 2018. Syksyn yhteisosasto on toteutuksena jo kolmas kerta.
”Yhteisosastot ovat monessa tapauksessa yrityksille loistava tapa saada enemmän vähemmällä. Taustalla on synergiaetu niin laadussa kuin kustannuksissa. Yhdessä saadaan aikaan näyttävämpää ja tekemiseen voidaan sisällyttää enemmän vahvoja uusia elementtejä ja elämyksiä, kun toteutusta on jakamassa useampi taho. Betonipuisto on näytteilleasettajille myös alan yhteinen brändäyshanke betonirakentamisen puolesta”, kertoo Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja ja tilaaja Jussi Mattila.
Mattila on tyytyväinen siihen, miten Messua Oy on kumppanina huolehtinut niin osaston visuaalisesta kuin tilasuunnittelusta, sekä myös esimerkiksi Betonipuiston graafisen ilmeen ja verkkosivuston suunnittelusta ja hallinnoinnista. Sama verkkosivusto on käytössä edelleen. Messua on hoitanut myös tapahtuman ennakko- ja jälkimarkkinointia. Lisäksi Messua on tarjonnut yksittäiset osastosuunnittelut yritysten omille ständeille.
”Meille on ollut tärkeää sekin, että Messua on hoitanut ohjelmapuolelta tietoiskujen käytännön järjestelyt sekä iltatilaisuuden sopivine tarjoiluineen ja oheisohjelmineen. Kahden aiemman kerran perusteella koen, että tapahtuma on onnistunut suunnitelmien mukaisesti ja myös Betonipuistossa mukana olevat yritykset kuin heidän vieraansa ovat olleet tyytyväisiä. Uskon, että tämän vuoden FinnBuildissä koetaan sama”, Mattila myhäilee.
Teksti: Tia Härkönen
Kuvat: Messua Oy / PIA ry / Betoniteollisuus ry