Messua Header logo

Miten hyödyntää sosiaalista mediaa näytteilleasettajana?

Sosiaalinen media on tätä päivää. Muistathan siis hyödyntää sitä tapahtumissasi ja messuille osallistuttaessa? Pikareitti parrasvaloihin se ei ole, mutta suunnitelmallisuus palkitaan.

Käsi sydämelle – onhan yrityksellänne yhtenä markkinointi- ja viestintäväylänä sosiaalinen media? Syytä olisi, sillä erilaiset somealustat ovat tärkeä kanava asiakkaiden ja muiden eri sidosryhmien kanssa kommunikoitaessa. 

Somessa on hyvä ymmärtää tietyt lainalaisuudet itselle kiinnostavan kohderyhmän tavoittamiseen:

  1. Ole systemaattinen ja someta säännöllisesti. Jos joku lähtee seuraamaan teitä, hän haluaa myös kuulla ja tietää teistä tasaisin väliajoin.
  2. Ymmärrä, että some on vuorovaikutusta.  Älä toitota siksi asioita vain omasta näkökulmastanne. Jaa ja kommentoi myös muiden juttuja, kuten sidosryhmienne ja asiakkaidenne tai toimialaanne liittyviä uutisia ja nostoja.
  3. Ihminen on yleensä kiinnostavampi kuin organisaatio!

5 vinkkiä tapahtumasomettamiseen ennen tapahtumaa

#1 Aloita ajoissa

Ihan kuten markkinoinnissa yleensäkin, kerro ja viestittele hyvissä ajoin, mihin tapahtumaan tai messuille olette osallistumassa. Some on kanava tavoittaa mahdollisesti uusia ja erilaisia kohderyhmiä. Jaa sieltä linkkiä kotisivuillenne, jossa kerrotaan mitä te teette tapahtumassa ja kuinka asiakas voi ilmoittautua tai saada teiltä kutsun.

#2 Hyödynnä tapahtuman tarjoajan hästäg tai keksi oma

Tapahtumilla on monesti jo valmiina tunniste eli hästäg (#), jolla tilaisuutta markkinoidaan ja jolla siihen viitataan sosiaalisessa mediassa. Käytä sitä aktiivisesti myös omassa viestittelyssäsi. Hästägin voi myös keksiä itse, mutta ideana on, että kaikki tapahtumaan liittyvä sisältö löytyy tuolla hästägillä ja myös muut haluavat sitä käyttää.

#3 Mielikuvitusta peliin

Suunnittele ja listaa avoimin mielin, mitä kaikkea voitte kertoa tulevasta tapahtumasta omalta osaltanne. Ajattele kuin Walt Disney; älä rajoita mahdollisuuksia. Jos voit unelmoida, voit myös tehdä! Laita ennakoiden tietoa mitä esittelette, paljastatteko jotain uutta, kuka on paikalla, millaisissa asioissa vierailijaa/osallistujaa autatte, mitä tarjoatte jne.  Voit hyvin laittaa myös kevyempää sisältöä kuten kuvia ja ajatuksia valmistautumisesta tapahtumaan sekä ihmisistänne. Fakta ja fiilis ovat hyvä yhdistelmä somesisällöissä. Hyödynnä somea myös viime hetken viilauksiin. Kysy toiveita ja ideoita, mitä asiakkkaanne tarvitsee teiltä tapahtumassa tai ständillänne vieraillessaan.

#4 Some on portieeri ja www-kotisivunne ravintola

Www-sivunne ovat yrityksenne markkinoinnin ja viestinnän kotipesä verkossa. Somessa jaettavilla viesteillä houkutellaan ja johdatellaan yleisöä tutustumaan verkkosivujenne sisältöön. Ihan kuten portsari toimii sisäänheittäjänä ravintolaan. Varmista siis, että kotisivuillanne on uutisoituna, että olette mukana tapahtumassa, mikä on osastonne sijainti, esittelettekö jotain aivan uutta ja mitä vierailijanne hyötyy. Mieti myös, mitä muuta sisältöä verkkosivuillanne voi kertoa. Voisiko siellä olla helppo ja nopeasti vastattavissa oleva kilpailu tai kysely, jonka osallistujille jaetaan palkinto, jonka voi noutaa tapahtumasta. Varmista myös, että tuottamanne tiedotteet löytyvät www-sivuiltanne. Tätä kaikkea on luontevaa jakaa eteenpäin somekanavissa. Tavoitteennehan ei tässä kohdin ole, että vain www-sivuillenne saadaan kävijöitä, vaan että nämä kävijät löytävät tiensä sitä kautta myös itse tapahtumaan luoksenne.

#5 Toimittajat seuraavat somea

Toimitusten resurssit ovat pienentyneet radikaalisti viime vuosina. Toimittajilla ei ole mahdollisuutta lähteä kaikkiin kissanristiäisiin, mutta uutisnostoja tarvitaan silti aina! Moni media ja niiden toimittaja on aktiivisesti läsnä muun muassa Twitterissä ja LinkedInissä bongaten sieltä signaaleja mielenkiintoisista aiheista. Ennakkotiedottamalla osallistumisestanne ja mahdollisesta ”suuresta” uutisesta sosiaalisessa mediassa voi viestinne osua hyvinkin toimittajien silmiin. Ja kas, hän saapuukin paikalle tai ainakin ottaa teihin yhteyttä!

Teksti: Tia Härkönen
Kuvat: Messua & Pixabay