GLOBAL EXHIBITIONS DAY

Näin kesäkuun alussa vietetään Kansainvälistä messupäivää – Global Exhibitions Day.

COVID-19-pandemialla on ollut merkittäviä haitallisia ja mahdollisesti kestäviä vaikutuksia maailmantalouteen lähes kaikilla liiketoiminta-alueilla. Näyttelyillä on perinteisesti ollut rooli talouden tukemisessa ja kasvussa, mutta tänä vuonna niillä on uusi rooli – yhteisöjen jälleenrakentaminen ja elpyminen.

Messuala on jo pitkään odottanut voivansa näyttää, miten terveysturvallisia tapahtumia järjestetään. Nyt näyttää siltä, että syksyllä siihen tulee vihdoinkin mahdollisuus. Monenlaisia tapahtumia ehditään toki nähdä ja kokea jo ennen syksyäkin.

Tapahtumateollisuus on julkaissut Check! -merkin, mikä kertoo yleisölle siitä, että tapahtuma on toteutettu turvallisesti. Check-merkin takana on laaja lista turvallisuustoimenpiteitä, jotka yleisötilaisuuksissa on aina syytä ottaa huomioon. Osa toimenpiteistä on eri viranomaisten velvoittamia, osa tapahtuma-alan itse luomia hyviä käytäntöjä. Viimeisen vuoden aikana mukaan ovat tietenkin tulleet myös toimenpiteet terveysturvallisuuden varmistamiseksi.

Lisää Turvallisista tapahtumista tämän linkin takaa.

Messut ovat merkittävä tapahtumatoimiala. Messut tuovat järjestäviin kaupunkeihinsa suuret tulovirrat niin tapahtuman kuin ravintoloiden, majoituksen ja matkustamisen kautta. Työllistämisvaikutus on merkittävä. Taloustutkimus Oy teki Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toimeksiannosta Messujen tulo- ja työllisyysvaikutukset vuosina 2019 ja 2020 -tutkimuksen. Tänä keväänä valmistuneen tutkimuksen mukaan Suomen messut ja muissa messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran. Tapahtumien työllisyysvaikutus oli 7 350 henkilötyövuotta. Globaalisti messualan vuosittainen tulovaikutus on 299 miljardia. Maailman messuilla tehdään kauppaa vuosittain 493 miljardilla eurolla.

Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. Osa messuista on suunnattu vain tietyn alan ammattilaisille, osa yleisölle ja osa molemmille kohderyhmille.

Lähde: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n tiedote