Suomalainen perheyritys Pemamek halusi korostaa kansainvälisessä hitsausalan messutapahtumassa suomalaisia juuriaan ja tuoda osastolle elämyksellisyyttä. He luottivat Messuan ammattitaitoon, joka suunnitteli ja toteutti yhtiölle sen brändin mukaisen osaston.
Syyskuussa järjestetyt Schweissen & Schneiden -messut Essenissä olivat hitsaus- ja tuotantoratkaisuja suunnittelevalle ja valmistavalle Pemamekille menestys. Hitsausalan messut ovat Pemamekin päämessut, joihin suomalainen perheyhtiö on osallistunut jo 25 vuoden ajan. Ne kokoavat alan eri toimijoita yhteen kaikkialta maailmasta.
”Joka 4. vuosi järjestettävät messut olivat meille tänä vuonna entistä tärkeämmät, koska edellisistä Schweissen & Schneiden -messuista on koronan vuoksi jo kuusi vuotta”, Pemamekin markkinointi- ja viestintäjohtaja Emilia Vuorela kertoo.
Pemamek valitsi ensimmäistä kertaa messuyhteistyökumppanikseen Messuan, joka suunnitteli ja toteutti yhtiölle 250 neliömetrin kokoisen elämyksellisen osaston. Suunnittelun lähtökohtana oli Pemamekin brändi-ilme sekä uusimpien hitsausteknologioiden esille tuominen.
”Osaston ilme noudatti hiljattain kirkastettua brändi-ilmettämme, ja se heijasteli hyvin esimerkiksi suomalaisista juurista inspiraation saanutta väripalettiamme. Osastosta halusimme elämyksellisen: halusimme esitellä uusia innovaatioitamme ja samalla osallistaa kävijöitä sekä jättää heille käynnistä elämyksen”, Vuorela jatkaa.
Robottihitsausasema ja ruisviskiä
Elämyksellisyyttä ja osallistamista messuosastolla toivat Pemamekin uudet käyttöjärjestelmät, joita vieraat saivat kokeilla, sekä kosketusnäytöllinen tietokone, jolla he pääsivät testaamaan, miltä oma robottiasema näyttäisi omassa tuotannossa. Messuosaston ehdoton vetonaula oli kuitenkin 7,5 tonnia painava robottihitsausasema.
”Robotin saaminen osastolle aiheutti hieman päänvaivaa, sillä robottiaseman paino hipoi lähellä sallittua lattiakuormitusta alla olevan pysäköintihallin vuoksi. Yhteistyössä Messuan, kuljetusyrityksen ja messuorganisaation kera pystyimme kuitenkin ratkaisemaan ongelman saumattomasti”, Vuorela kertoo.
Pemamekin messuosastolla oli kaikkiaan neljä neuvotteluhuonetta sekä viihtyvyyttä lisäävä baaritiski. Osastolla oltiin suomalaisuuden juurilla muillakin kotimaisilla tuotteilla: eteläpohjalainen tislaamo Kyrö Distillery toi osastolle oman pop-up tiskin ja maistatti kolmena päivänä tuotteitaan messukävijöillä.
”Verkostomainen markkinointi tuo kaikille osapuolille hyötyä, ja tasting oli aikamoinen vetonaula”, Emilia Vuorela kertoo. Hän lisää, että onnistunut oli myös messujen alkupuolella järjestetty asiakasilta, johon osallistui liki 200 messukävijää.
Vuorela on erittäin tyytyväinen ensimmäiseen yhteistyöprojektiin Messuan kanssa.
”Näin isossa tuotannossa on isot riskit, mutta Messua toteutti kaiken todella hallitusti, ammattimaisesti ja suoraviivaisesti. Vaikka meiltä tuli matkan varrella muutostoiveita ja uusia ideoita, Messua pyrki aina löytämään ratkaisun, Vuorela kiittelee.
Myös messuosaston layout ja rakentamisen laatu saavat Vuorelalta kiitosta.
”Kollegat totesivat messujen jälkeen, että nämä olivat yhdet menestyksekkäimmistä messuista, joissa olemme koskaan olleet. Olemme kuitenkin 53-vuotias yritys, ja aika monet messut olemme ehtineet jo kiertää”, Vuorela kertoo.
Messuan projektipäällikkö Eriikka Kalliokoski kiittelee yhteistyötä Pemamekin kanssa.
”Pemamekin projektitiimin kanssa oli poikkeuksellisen helppoa ja mukavaa tehdä yhteistyötä. Projekti eteni skarpisti ja sujuvasti. Pemamekin hyvä sisäinen yhteishenki heijastui meihin yhteistyökumppaneihin asti”.
Teksti: Jaana Kalliokoski
Kuvat: Pemamek ja Messua Oy