Kotimainen Lival aloitti valaisimien viennin Eurooppaan jo 1960-luvulla, jolloin ensimmäisiä kontakteja solmittiin Hannoverin kansainvälisillä valaisinmessuilla. Nykyään valaisinmessuja on maailmalla useampia, ja ne ovat Livalille tärkeitä myynninedistämiskanavia. Lival on tehnyt Messuan kanssa yhteistyötä vuodesta 2016.
Moni muistaa kirkkaista väreistä tunnetut Livalin valaisimet ruokapöytien yllä, seiniin kiinnitettävät spotit ja työpöydän valaisimet. Liki 80-vuotias valaisinvalmistaja Lival on vahvempi kuin koskaan, mutta kuluttajien sijaan sen tärkeimmät kohderyhmät ovat nykyään vähittäiskaupat, esimerkiksi ruoka- ja huonekalukaupat sekä muotiliikkeet. Tänä päivänä 98 prosenttia sen myynnistä suuntautuu ulkomaille, pääosin Lähi-itään, Kiinaan ja Eurooppaan, erityisesti Pohjoismaihin.
Livalia on johtanut jo liki 60 vuotta sipoolainen Stig Lival-Lindström. Hänen isänsä Harald Lindström perusti Lindströmin Valaisin Oy:n vuonna 1945. Tuolloin Livalin valaisimet valmistettiin puusta kotimaan markkinoille, ja yhtiö menestyi niin hyvin, että se perusti oman tehtaan.
Kun Stig Lival-Lindström tuli 1950-luvulla mukaan yhtiöön, hän nuorena Hankenin opiskelijana ajatteli, että Suomi on liian pieni markkina, ja aloitti määrätietoisesti valaisimien viennin ulkomaille. Kaikki alkoi Saksan Hannoverin valaisinmessuista, jotka järjestettiin 1960-luvun alussa.
Kansainväistymisen myötä myös yhtiön brändiä kehitettiin: Yhtiön nimi muutettiin Lindströmin Valaisimesta nasevaksi Lival Oy:ksi, ja sen myötä Lindström otti yhtiön nimen myös sukunimensä yhteyteen.
Livalilla oma alumiinitehdas
Puuvalaisimet ja värikkäät retrovalaisimet ovat vaihtuneet ajan hengen mukaisiin moderneihin alumiinivalaisimiin, jotka kiinnitetään alumiinikiskoihin. Kiskot valmistetaan Pikkalassa Nordic Aluminiumin tehtaalla, jonka Lival-Lindström osti vuonna 2012 ja veti pois pörssistä. Tehtaalla valmistetaan kiskoja paitsi Livalin valaisimille, myös kilpailijoille.
”Kiskovalaistus on hyvä bisnes, koska siinä ei ole niin paljon kilpailua, toisin kuin valaisimissa. Euroopassa on noin neljä tai viisi kiskovalmistajaa, muualla maailmalla tietysti vähän enemmän. Me myymme kiskoja myös muille valaisinvalmistajille”, Lival-Lindström kertoo.
Messut ovat olleet kansainväistymisestään lähtien Livalille tärkeitä myynnin- ja markkinoinnin tapahtumia. 86-vuotias Lival-Lindström osallistuu edelleen itsekin messuille.
”Messuilla pääsemme esittelemään uutuustuotteitamme sekä tapaamaan ostajia ja alihankkijoita, joilta ostamme komponentit. Paikan päälle on hyvä sopia palavereita ja solmia kontakteja”, Stig Lival-Lindström toteaa.
Livalille tärkeimmät messutapahtumat ovat joka toinen vuosi järjestettävät Light + Building -messut Frankfurtissa ja Düsseldorfin Euroshop-messut kolmen vuoden välein.
Yhteistyötä Messuan kanssa vuodesta 2016
Messuan ja Livalin yhteistyö messuosastojen parissa alkoi vuonna 2016.
Livalin kanssa sovittu konsepti on ainutlaatuinen: Lival on ostanut kokonaan omakseen neljä Messuan toteuttamaa noin 200 neliömetrin osastoa, jotka sijaitsevat Livalin näyttelyhallissa Sipoossa. Osasto puretaan ja pakataan aina mukaan messuille ja pystytetään takaisin Sipooseen messujen jälkeen.
Kun messuosastot sijaitsevat Livalin tiloissa, siellä on hyvä kierrättää Sipoossa käyviä asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.
”Sanoisin, että tämä on tehokkaampaa näin. Messualla on hyvä ymmärrys meidän bisneksestä ja kyky rakentaa juuri meille sopivat messuosastot. He tuntevat meidän tuotteet hyvin”, Lival-Lindström kiittelee.
Myös Nordic Aluminiumin tiloissa on Messuan suunnittelema ja toteuttama pysyvä näyttely.
”Se ei ole kovin iso, mutta sielläkin pääsemme esittelemään tuotteitamme vieraille.”
Messuosastojen lisäksi Messua on toteuttanut Livalin tiloihin Sipooseen erilaisia näyttelytiloja, joihin on yhdessä suunniteltu tilajakoja, kuvapintoja, valaisintelineitä, opasteita ja teippauksia, joskus myös uusia kalusteita. Kaikki tilat on suunniteltu sitä varten, että niissä voidaan esitellä Livalin tuotteita.
Nyt edellytetään energiatehokkuutta
Maailmantilanne ilmastonmuutoksineen, inflaatioineen ja sotineen on vaikuttanut myös valaisinbisnekseen. Lival-Lindströmin mukaan asiakkaat ovat nyt kiinnostuneita siitä, miten valaisimien avulla voidaan säästää energiaa ja tukea ympäristönsuojelua.
”Energiatehokkuus on meille erittäin tärkeä asia, jotta saadaan tuotettua riittävä valaistus mahdollisimman pienellä energiankulutuksella. Silloin tarvitaan juuri meidän tuotteiden kaltaisia adaptereita ja ajureita. Olemme tässä etulinjassa kilpailijoihin nähden”, Lival-Lindströn toteaa.
Hänen mukaansa on tärkeää pysyä kilpailussa mukana myös hinnallisesti.
”Tällä hetkellä Kiina on maailman suurin vientimaa myös valaistuksessa, joten hinnat ovat todella matalia. Jos haluamme olla mukana kilpailussa, hintatasoa on pudotettava.”
Ukrainan sota lopetti myös Livalin osalta niin Venäjän kuin Ukrainan kaupan. Venäjän osuus Livalin viennistä oli noin viisi prosenttia, Ukrainan paljon vähemmän.
”Maailmantilanteen vuoksi koko bisnes muuttuu lähitulevaisuudessa. Sitä, mihin se päättyy, on vielä vaikea sanoa. Uskon kuitenkin, että Lival pysyy mukana valaisimien ja kiskojen kanssa senkin jälkeen, kun olen itse poissa”, Stig Lival-Lindström päättää.
Teksti: Jaana Kalliokoski
Kuvat: Messua Oy
Vierailulla Livalilla
Livalilla on upea esittelytila, Light Gallery, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa Messuan tiimi on ollut mukana. Viime viikolla kävimme itse vierailulla Light Galleryssa tutustumassa Livalin uusimpiin tuotteisiin ja painopistealueisiin.