Ideat
Messut ovat loistava markkinoinnin ja myynnin areena – oikea kohtaamispaikka. Kerrankin iso joukko tuotteita ja palveluita tarjoavia yrityksiä ja niitä tarvitsevia asiakkaita kokoontuvat yhdessä samaan paikkaan. Miksi et hyödyntäisi sitä?
Hyvin suunniteltu ja toteutettu messukokonaisuus tuottaa vielä pitkään tapahtuman jälkeen. Brändin vahvistumisesta puhumattakaan! Ota siis koppi näistä vinkeistä:
Messuosastot ja tapahtumat ovat isoja investointeja. Ajoitus, aihe ja sijainti ovat erittäin tärkeitä tekijöitä. Jos sinulla ei itselläsi ole tarkkaa käsitystä, missä yrityksenne asiakkaat liikkuvat, ole meihin yhteydessä. Messuan palveluihin kuuluvat tapahtumien kartoittaminen ja kohdennettu suunnittelu.
Ei kaikille kaikkea, vaan valitse messuille yhden tuotteen tai palvelun lisäksi vain muutama sivutuote eli kiteytä. Jos päädyt useampaan tuotteeseen tai palveluun, kannattaa osasto tai näyttelytila suunnitella heti alkujaan sitä silmällä pitäen. Hyvät ideamme saavat asiat näyttämään selkeiltä ja yksinkertaisilta.
Tapahtumakumppanin kanssa kannattaa aloittaa keskustelut hyvissä ajoin. Näin messuosaston visuaalinen ilme ja kiteytys saadaan budjettinne mukaisesti kohdilleen ja toteutus voidaan tehdä ilman kiireitä.
Suosi mahdollisuuksien mukaan kierrätettäviä materiaaleja, joita voit hyödyntää useammassa tapahtumassa. Teet hyvää itsellesi ja ympäristölle. Meiltä saat ideoita kierrätykseen ja kestävää kehitystä tukevaan toimintaan. Kauttamme onnistuu myös varastointi.
Mitkä ovat tavoitteet? Kenet haluaisitte ehdottomasti paikalle? Kerro alusta alkaen, mihin olette osallistumassa ja miksi asiakkaanne kannattaa tulla sinne. Kirkasta tavoitteesi, viesti oikein ja pidä alusta asti positiivista pöhinää yllä sosiaalisessa mediassa. Tehdään tapahtumallesi mediasuunnitelma.
Kutsumalla paikalle myös mediaa, voi näkyvyytenne levitä isommin kuin arvaattekaan. Jos tapahtuman yhteydessä lanseerataan jotain uutta, lehdistötilaisuuden järjestäminen ja tiedotteen julkaisu kannattaa ehdottomasti. Aina kannattaa yrittää. Muista myös bloggaajat.
Fyysinen läsnäolo potentiaalisten asiakkaiden keskellä on loistava paikka edistää myyntiä ja brändiä, joten mukana on oltava 100 prosenttisesti. Tapahtuman selkäranka ovat asiantuntijanne, jotka tietävät kaiken tuotteistanne ja palveluistanne. Rohkea ja kohtelias käyttäytyminen palkitaan tarjouspyynnöillä sekä uusilla kontakteilla. Heillä on myös intohimo tuoda esiin se, mitä yrityksenne tarjoaa. Läsnäolostanne tapahtumassa kannattaa viestiä aktiivisesti myös sosiaalisen median puolella
Oletko ajatellut ulkoistaa tapahtumamarkkinoinnin tai puuttuuko teiltä motivoituneita sisäänheittäjiä? Meidän kautta onnistuu.
Lopullinen onnistuminen messuilla ratkaistaan messujen jälkeen. Mitä eri kontakteille tehdään, millä aikataululla ja miten kiinnostusta osoittaneita asiakkaita lähestytään? Vertaa tuloksia omiin tavoitteisiin. Pitäkää huoli, että messuilla asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa sovitut asiat toteutuvat. ”Sovitaan, mitä tehdään ja tehdään, mitä on sovittu.” Kontaktoi nopeasti uudelleen ne, jotka messuilla toivoivat yhteydenottoa.
Muista myös sisäinen markkinointi, risut ja ruusut. Ensi kerralla nähdään!